Prowadzisz hotel lub restaurację? Wyszukaj najlepsze oferty firm Wyposażenie hoteli

Chemia profesjonalna – potrzebna czy nie?

W hotelu musi być czysto. To wie każdy hotelarz. Gość wchodząc do pokoju, pierwsze na co zwraca uwagę to czystość. Choćby nie wiadomo jak piękny był wystrój pokoju, przy braku porządku i higieny nie zrobimy dobrego wrażenia i gość do nas nie wróci.

Co więc zrobić, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom gości i zapewnić jak najwyższy standard czystości? Przede wszystkim korzystać z profesjonalnej chemii – bez niej, nawet jeśli nasz personel jest doskonale przeszkolony i korzysta z nowoczesnych maszyn, nie osiągniemy zamierzonego efektu.

Wielu hotelarzy, kierując się potencjalnymi oszczędnościami, kupuje środki czystości dostępne w marketach, które przeznaczone są do użytku domowego. Niestety oszczędność ta jest tylko pozorna. Chemia „detaliczna” nie jest przystosowana do zawodowego sprzątania w obiekcie takim jak hotel, który jest zupełnie inaczej eksploatowany niż gospodarstwo domowe.

Po pierwsze preparaty profesjonalne zawierają substancje aktywne o znacznie większym stężeniu niż tzw. chemia domowa. Dzięki temu możliwe jest stosowanie dużo mniejszych doz, przy zachowaniu wysokiej skuteczności sprzątania. Bardzo ważne jest, że chemia profesjonalna może występować w postaci produktu gotowego lub koncentratu. Mniejsze obiekty przeważnie decydują się na preparaty gotowe. Głównym powodem jest chęć zaoszczędzenia czasu, wygoda oraz bezpieczeństwo osób sprzątających – w małych hotelach przeważnie nie stosuje się pomp dozujących, w związku z czym pracownicy ręcznie musieliby takie preparaty rozcieńczać. W dużych obiektach natomiast preferowane są środki w koncentratach. Odpowiednio dobrane, najlepiej przez wykwalifikowanego technologa oraz właściwie dozowane przy użyciu pomp zapewniają nie tylko oczekiwaną czystość, ale i efektywność ekonomiczną dla właścicieli. Stosowanie koncentratów zmniejsza ponadto zużycie nie tylko preparatów, ale i opakowań.

Bardzo ważnym aspektem jeśli chodzi o chemię profesjonalną jest specjalizacja jej stosowania. Producenci takich preparatów tworzą produkty, które ze względu na skład chemiczny dedykowane są poszczególnym rodzajom powierzchni. Ile jest hoteli, tyle jest różnych powierzchni do sprzątania. Zadaniem dostawcy chemii profesjonalnej jest zapoznanie się ze specyfiką obiektu klienta oraz z problemami z jakimi się spotyka w kwestiach czystości. Niekiedy niezbędne jest przeprowadzenie testów przed wprowadzeniem konkretnych środków. Wynikać to może np. z rodzaju podłoża, które może być bardzo wrażliwe (np. marmur), problemów związanych z pewnym stopniem zużycia powierzchni lub stopnia twardości wody, który negatywnie może wpływać na działanie środków czyszczących. Ponadto innych preparatów używa się w częściach gastronomicznych, innych w pokojach, częściach wspólnych czy np. strefach fizjo/spa.

W strefie gastronomicznej bardzo dużą rolę odgrywają właściwości odtłuszczające, usuwające zabrudzenia pochodzenia białkowego oraz dezynfekcyjne preparatów. Producent chemii powinien zaproponować całą, spójną linię środków do utrzymania czystości w kuchni i części restauracyjnej, wśród których powinny się znaleźć przede wszystkim preparaty do: maszynowego mycia i nabłyszczania naczyń, ręcznego mycia naczyń, odkamieniania, odtłuszczania i usuwania przypaleń, mycia lodówek i chłodni, pielęgnacji stali nierdzewnej, mycia i płukania pieców konwekcyjnych, mycia rąk i wreszcie szybkiej dezynfekcji.

W strefie hotelowej (pokoje, części wspólne) nie może zbraknąć preparatów do: podłóg (z uwzględnieniem rodzajów powierzchni, rodzaju sprzątania – bieżące, gruntowne, sposobu sprzątania – ręczne, maszynowe), mebli, prania wykładzin i tapicerki, sanitariatów (łącznie z dezynfekcją), powierzchni szklanych, odświeżaczy powietrza i neutralizatorów zapachów, czy też mydeł.

Uzupełniająco w ofercie dostawcy powinny się znaleźć preparaty do powierzchni okołobasenowych, do doczyszczania linii wody czy dezynfekujące do strefy wellness.
Poruszając temat chemii profesjonalnej nie można pominąć kwestii odczynu pH produktu. Środki chemii profesjonalnej muszą mieć dokładne wskazanie jakie mają pH – z jednej strony chodzi o bezpieczeństwo powierzchni (dla przykładu użycie preparatu kwaśnego do marmuru spowoduje zniszczenia, których żadna chemia już nie odwróci i konieczna będzie kosztowna krystalizacja), z drugiej strony – skuteczność. Środki kwaśne usuwają zacieki wodne, osady kamienne, rdzę, środki zasadowe – zabrudzenia tłuszczowe, pleśń, drożdże. Brak takiej wiedzy i oznaczenia produktu skutkować może na przykład bezskutecznymi próbami usunięcia tłustych plam preparatem kwaśnym. Warto zaznaczyć, że istnieją powierzchnie, przy których stosuje się z powodzeniem preparaty o pH neutralnym/obojętnym (meble, okna).


Dobry kontrahent powinien nie tylko zapewnić hotelowi całą gamę produktów, które są niezbędne do utrzymania wysokiego standardu higieny, ale również jego obowiązkiem jest udostępnienie kart charakterystyki oraz kart technicznych preparatów, a także ułożenie skrojonego na miarę potrzeb klienta planu higieny.

Karta charakterystyki (MSDS – z ang. material safety data sheet) jest podstawowym dokumentem, który klient musi nieodpłatnie otrzymać od dostawcy/producenta nie później niż w dniu pierwszej dostawy. Karta MSDS zawiera opis zagrożeń związanych z kontaktem z niebezpiecznymi substancjami, metod minimalizacji ryzyka oraz sposobów postępowania w przypadku zaistnienia niebezpiecznej sytuacji. Należy podkreślić, że wyżej opisany dokument musi być sporządzony na podstawie scenariusza zagrożeń. Obowiązek sporządzania kart charakterystyki jest usankcjonowany prawnie i wynika z art. 31 rozporządzenia REACH (Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006).

Karta techniczna produktu jest natomiast dokumentem, który wskazuje klientowi do jakich celów i powierzchni ma zastosowanie dany środek, jaki jest sposób jego użycia, jaki jest jego zapach, konsystencja, pH, itp.

Plan higieny jest dokumentem, który dostawca, po dobraniu odpowiedniej chemii, powinien stworzyć indywidualnie dla każdego klienta. Osobny plan higieny powinien być sporządzony dla części gastronomicznej, ogólnej i np. spa/wellness. W planie takim ujęte są poszczególne środki czystości ze wskazaniem między innymi : przeznaczenia (np. maszynowe mycie naczyń), zastosowania (np. naczynia, sztućce, szkło, garnki, noże), częstotliwości stosowania (np. przy każdym myciu naczyń), sposobu użycia/dozowania (np. zaleca się rozcieńczyć preparat od 1 ml do 3 ml (1,2 do 3,6 g) na 1l wody w zależności od stopnia twardości wody). Plan taki powinien być umieszczony w miejscu, gdzie znajdują się bądź używane są preparaty, tak aby z jednej strony ułatwić pracę personelowi, z drugiej – zagwarantować użycie właściwego środka.

Poruszając kwestię sprzątania, czystości i chemii nie można zapomnieć o bezpieczeństwie. Personel musi zapoznać się z karatami charakterystyki produktów i mieć dostęp do planów higieny. Obowiązkowo musi posiadać strój roboczy oraz rękawice ochronne (a niekiedy, przy gruntownym doczyszczaniu silnymi preparatami – maski i okulary). Ściśle muszą być przestrzegane zasady bezpieczeństwa przy dozowaniu produktów: nie należy przelewać chemii do butelek po produktach spożywczych, nie wolno mieszać ze sobą preparatów (szczególnie kwaśnych z zasadowymi – powstaje wówczas silnie trujący związek zagrażający zdrowiu, a nawet życiu osoby sprzątającej), przy rozcieńczaniu preparatów skoncentrowanych trzeba pamiętać, że zawsze najpierw wlewa się wodę potem chemię. Ważnym aspektem jest też temperatura wody (ma znaczenie zarówno w przypadku chemii profesjonalnej, jak i „domowej”) – wiele osób jest przeświadczonych, że stosowanie gorącej wody usprawni sprzątanie – nic bardziej mylnego. Po pierwsze skład profesjonalnych środków czystości jest tak opracowany, że działają w wodzie zimnej lub letniej, po drugie – stosowanie gorącej wody może spowodować zniszczenia na czyszczonych powierzchniach, a po trzecie – najważniejsze – podwyższona temperatura wody powoduje powstawanie oparów, które mogą być silnie trujące dla naszego personelu.

Podsumowując – korzystanie z chemii profesjonalnej to nie tylko czysty obiekt, który gość miło zapamięta i chętnie do niego wróci, ale również realna oszczędność dla właściciela, bezpieczeństwo czyszczonej powierzchni oraz usprawnienie pracy personelu.

Joanna Bartnik
Manager ds. HoReCa
Gricard Polska sp. z o.o.

3 odpowiedzi… , dodaj komentarz.
  • Świetny tekst. Dzięki Wam wiem, że profesjonalne środki są naprawdę potrzebne!

    Reply
  • Świetny wpis, my od dawna zaopatrujemy się tutaj: https://www.ole.pl/manufacturer/merida , mają świetną chemię, która starcza na bardzo długo. Do utrzymania czystości takie środki będą niezbędne , więc po prostu trzeba je kupować , moim zdaniem z tym nie ma dyskusji.

    Reply
  • Chcąc utrzymać czystość w hotelach, albo miejscach użytku publicznego trzeba zaopatrzyć się w „porządną” chemię. Porządna, czyli profesjonalną, a nie taką dostępną w marketach dla wszystkich. Obiekty o których mowa wyżej muszą spełniać pewne standardy higieny, których nie da się uzyskać marketowymi produktami. Wszyscy, którzy są odpowiedzialni za czystość w tego typu obiektach powinni mieć to na uwadze i dbać o higienę osób korzystających ze wspólnego dobra.

    Reply

Leave a Comment

47 queries in 0,342760 seconds.